It is currently 01 Nov 2014, 07:09

Julenissen har vært her :-)

Her diskuterer vi alt som har med soving utendørs å gjøre
  • Author

Rune

Site Admin

Julenissen har vært her :-)

Post13 Feb 2013, 15:48

Da dukket det opp saker og ting. var og hentet en stor eske fra Isbjørn i morrest. Og da jeg kom hjem, gikk det tre minutter så stod det en rød bil fra Posten på tunet med pakke fra DD hammocks. Hengekøya ankommer i morgen :-)

Dette er ingen test eller "review" bare en slags første blikk på hva jeg har. Skal skrive eller filme en skikkelig sak på utsyret når jeg har fått brukt det og sett hvordan det fungerer.

Isbjørn jan Mayen Sovepose

Så her er eska med soveposen

Image

Den er ganske stor, og her er den til og med litt komprimert
Image

Uten komprimering. Tror ikke jeg får den nedi sekken min engang

Image

Utrullet. Typisk kroppskondom. Men greit med plass inni, men det må nok litt tilvenning til. Har bare ligget i teppeposer de siste årene da uteligging har foregått på godværdager om sommern.
Kan bli problemtaisk i hengekøya, men da får jeg rett og lsett bruke den som teppe. med bare føttene inni. Underteppe vil jo sørge for varmen under. Spesielt hvis jeg kombinerer det med jerven duken.

Image

Skikkelig rip-stop materiale på overdelen, og et slags vantett stoff under. Denne er laget for å sove ute under en tarp og tåler litt. Litt spent på hvordan det der blir med den vantette underdelen med tanke på kondens i køya. Men det blir vel ikke så stort problem. Er som regel bare ute ei natt i gangen.

ImageImage

Isbjørn lebverer Jan Mayen posen med 3 forsjellige glidelås valg. Enten uten glidelås, 70 cm glidelås eller dobbel glidelås som jeg har valgt. Så om det ikke er så kaldt, kan jeg ha den indre glidelåsen åpen og f litt større plass i sovepsoen :-)
Som dere ser er finsihen på syingen litt røff. Var klar over dette, men kvaliteten virker veldig god. Og Lars Monsen brukte denne da han krysset canada!

Image

Nakkekragen virker ok nok.

Image

Posen er et beist. og Veier 3 kilo. Men tror det var riktig valg Men blir nok avhengig av pulk ja. Kommer ikke til orke å bære på denne her. Så det blir enten pulk eller bilcamping. Men det viste jeg fra før. Posen har foresten en innverndig lomme til mobiltelefon, batterier, kamera etc som bør holdes varmt :-)

Følg med. Del II kommer snart

Rune

Site Admin

Re: Julenissen har vært her :-)

Post13 Feb 2013, 15:56

Pakken fra DD hammocks i Scotland var litt mindre

Image

opphengsystem til hengekøya, underteppe og tarp.
Image

Som dere ser er underteppet en smule mindre enn sovepsoen....

Image

Underteppe fra snugpak var litt mindre enn jeg hadde trodd.
Image

Hver ennde har fire slike bunge cords til å henge underteppe i. De to på hver side går i en kanal langs hele teppet på hver side.
Image

Det var 10 slike løkker langs kantene. Så opphengsmulighetene er mange.

Image

Førsteinntrykk. Ser ut som en helt grei sak. Føles tykk og varm og fyllet dekker hele teppet godt. Men dete r i stua. Ute blir det en helt annnen sak. Får se nå jeg prøveligger :-)

Neste epiosde Tarpen

Rune

Site Admin

Post13 Feb 2013, 16:06

Tarp

Den er diger. 4,5 meter lang, 3 meter bred.

Image

Hvert hjørne og hver løkke, og de er det 19 av rundt hele tarpen samt langs midten, er skikkleig forsterket og hele produktet oser kvalitet. Men som de sier i England. The proof is in the pudding! Jeg kommer tilbake med konklusjonen når sakene har vært i bruk.

Image

Opheng til hengekøya

Jeg ble litt skuffet av trestrioppene. Syns de var veldig tynne og glatte, sammnelignet med de jeg har laget sjøl. Men de er sikkert sterke nok.

Image

Slik bruker man dem. Stropen rundt treet, også en såkalt "marlin spike hitch" man henger så whoopie sling løkken på knuten, IKKE på låsepinen. Spesielt når låsepinnen er en rosda tusj :oops:
Image

Amsteel whoopie slings og karabinkroker. Kommer tilbake med mer om det når jeg testhenger køya i morgen :-)
ImageImage

Dett var dett for nå. Hengekøya kommer i morgen. Nå må jeg lage barduner til tarpen. Lager en til hver sideløkke....det blir 14 stk pluss en lang en til å henge den i...*pes*

Skal lage noen glidelås løkker til sovepsoen også. Men fikk 250 fot med paracord i dag, og 200 fot til er på vei :-)

Rune

Rune

Site Admin

Post13 Feb 2013, 18:14

Og da jeg gikk i postkassen lå det forsyne meg et sett med whoopie slings der, samt 200 fot med para cord til. :D

grasbakken 71

Post13 Feb 2013, 22:12

Der har du saker! Skulle akkurat legge inn en tråd om soveposer. Hengekøye har jeg bare prøvd en gang. Har vurdert Isbjørn selv. De syr også på mål. Visste ikke at Monsen brukte denne.
Størrelsen på Jan Mayen skal du ikke bry deg om. Her snakker vi vel pulk uansett? Håper du får testet den i skikkelig kulde. Monsen fikk vel testet den vil jeg tro.
Jeg har en Mammut ajungilak Tyin arctic, som har gått ut av produksjon. Har ligget i -17 uten problemer. Børge Ausland brukte samme type til nordpolen og frøs. Han valgte den allikevel på grunn av vekten. Hardhaus.
"Seier venter den, som har alt i orden- held kalder man det.
Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide- uheld kaldes det."
- Roald Amundsen.

surre@trondheim

Post13 Feb 2013, 22:22

Dette ser jo riktig bra ut Rune!
Selv har jeg en Helsport Alta, hvis det blir skikkelig kaldt trer jeg posen ned i Jervenduken min (Hunter).
Dette har klart seg for meg noen år nå.

Åge
Last edited by surre@trondheim on 13 Feb 2013, 23:23, edited 2 times in total.
Livet skal ikke begripes; det skal gripes.
Gunnar Björling

Rune

Site Admin

Post13 Feb 2013, 22:30

Ganske moro å ha en skikkleig pose igjen. Forige gang jeg kjøpte en noe sånt var en Ajungilak Igloo jeg kjøpte for konfirmasjonspengene. Den forsvant i Kenya da ryggsekken forsvant på flyplassen i Nairobbery. Det eneste av verdi inni var i grunnen den soveposen. Resten var klær jeg ikek hadde fått vasket på flere uker og som i grunnen skulle brennes :-)

Nesten så jeg skulle lagt meg på trappa i natt bare for å teste den :-)

Norwegian Bushcraft

Post13 Feb 2013, 22:48

Dæven Rune, julenissen HAR vært på besøk! Faen nå må jeg også kjøpe køye.... Soveposen ser god ut, er det ca 1/4 eller 1/3 dels glidelås? Er noe slikt på min vinterpose, litt slitsomt å komme seg nedi når det ellers er trangt, feks inni jervenduken, men utrolig god å varm, med krage og stramminger både her og der. Er jerven hunter stor nok til å tres utpå hele køya? Ser noen bruker Thermo king size til dette...

Og den tarpen du kjøpte er DD XL? 4,5x3meter? Har sett litt på den pakken til Varavild, oppgradert til XL-tarp.

Odd

Rune

Site Admin

Post13 Feb 2013, 23:15

Norwegian Bushcraft wrote:Dæven Rune, julenissen HAR vært på besøk! Faen nå må jeg også kjøpe køye.... Soveposen ser god ut, er det ca 1/4 eller 1/3 dels glidelås? Er noe slikt på min vinterpose, litt slitsomt å komme seg nedi når det ellers er trangt, feks inni jervenduken, men utrolig god å varm, med krage og stramminger både her og der. Er jerven hunter stor nok til å tres utpå hele køya? Ser noen bruker Thermo king size til dette...

Og den tarpen du kjøpte er DD XL? 4,5x3meter? Har sett litt på den pakken til Varavild, oppgradert til XL-tarp.

Odd

Bare å bestille det :-)

glidelåsen på posen tror jeg går helt ned. Men den er dobbel. Men den leveres også med 70cm glidelås, eller ikke glidelås i det hele tatt. Men tror det er greieset med glidelås helt ned. Da kan man bruke den til teppe om det blir for varmt.

Tarpen er en DD XL tarp 4,5m x 3m xl brown.

Ellers så mistenker jeg at Jervenduken min blir for liten til å tre rundt hele køya. Men planlegger å åpne den og ha den rundt bunnen og underteppet. Har kjøpt inn litt bungee cord til formålet. Fester den bare med noen lette små karabinkroker i maljehullene :-) Tror sovepsoen er mer enn kapabel til å holde kulda ute alene og over meg har jeg jo tarpen, som er stor nok til å lukke meg inne om det blir ndødvendig.

Susanne Williams bruker en king size Jerven.

Rune

Site Admin

Post14 Feb 2013, 20:45

Da kom julenissen med hengekøya også , som altså er en Tenth Wonder Bivi Hornet XL

Image

Endelig en pose som er såpass stor at det faktisk er mulig for et dødelig vesen å få stappet innholdet tilbake igjen når du førts har vært dum nok til å ta det ut.

Image

Det blir ikke noe ultralett camping med det opsettet her. Blir nok enten pulk eller bil dette. Vel, vel, på sommeren slipper jeg jo den enorme soveposen, og kan klare meg med mindre kølær etc
så det går nok. labber aldri særlig langt.

Image

Her er bredden. 1,8 meter bred. Noe som gjæør det enklere å ligge diagonalt og demred nesten helt flatt i køya.

Image

Myggnettet er sort, noe som vistnok skal gjøre at det er lettere å se ut. Aluminiumspredrne hjelper til med å holde nettet vekk fra trynet.

Image

Dett var dett for nå. Har fått tillatelse til å dra på tur lørdag til søndag. Så det blir rett borti skogkanten her, i tilfelle jeg oppdager at jeg trenger noe for å sette dette opp riktig.
Har nå jukset litt og kjøpt inn en sekk med ved, også vet jeg det ligger en haug med tørrved borti der som det er bare å ta av. kapp etter noen trær som ble rydda for noen år siden som elgen gar vært og gnagd barken av så det er tørka isteded for å råtne :-)

Return to Hengekøyer, soveposer, tarps, telt og bivuak